جراحی باریاتریک همچنین برای افرادی با چاقی زودرس، موثر است

21 فوریه 2020- مطالعه ی محققان دانشگاه گوتنبرگ نشان داد که عمل جراحی چاقی برای افرادی که قبل از سن 20 سالگی دچار چاقی شده اند(به مدت طولانی به چاقی مبتلا بوده اند)، به اندازه ی افرادی با شروع چاقی آنها در سنین بالاتر بوده است، موثر است.

نتایج این تحقیق در ژورنال Diabetes Care منتشر شده است، محققان به بررسی داده های مطالعه ی افراد چاق در سوئد (SOS) پرداختند. این مطالعه از سال 1987 با هماهنگی آكادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ آغاز شده بود.

مطالعات فرعی موجود در مجموع 4،026 فرد بالغ چاق را در بر می گرفت. نیمی از آنها تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته و نیمی دیگر بعنوان گروه کنترل، تحت جراحی چاقی قرار نگرفته بودند. هر یک از گروه ها بر اساس شاخص توده بدنی شرکت کنندگان (BMI) در سن 20 سالگی به سه زیر گروه تقسیم شدند: افراد دارای وزن طبیعی، افراد دارای اضافه وزن و افراد چاق.

سپس محققان تاثیر جراحی چاقی را بر كسانی كه در مراحل بعدی زندگی چاق شده بودند، با افرادی که قبل از 20 سالگی دچار چاقی شده بودند، مقایسه کردند.

یكی از همكاران این مطالعه، پرفسور Johanna Andersson Assarsson ، محقق و هماهنگ كننده مطالعه یSOS ، گفت: ما تا حدودی از این نتایج غافلگیر شدیم. از آنجایی که این گروه که تا سن 20 سالگی دچار چاقی شده بودند، برای مدت طولانی در معرض چاقی و خطرات ناشی از آن قرار داشتند، انتظار داشتیم که درمان جراحی باریاتریک برای این شرکت کنندگان از نظر کاهش وزن و عواقب ناشی از چاقی کمتر از گروه دیگر موثر باشد، اما اینچنین نبود. گروهی که از سنین زیر 20 سالگی دچار چاقی شده بودند، بعد از عمل اندکی وزن بیشتری را از دست دادند و هیچ تفاوتی از نظر اثرات چاقی بر دیابت یا عوارض آن، بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در مقایسه با افرادی که در مراحل بعدی زندگی چاق شده بودند، نداشتند.

برای بسیاری از بیماری ها، درمان زودهنگام سودمند است، اما افراد دارای چاقی زودرس اغلب مدتی طولانی با چاقی خود قبل از تصمیم به انجام جراحی چاقی، بسر برده اند و بهمین دلیل گاهی گمان میشود که به دلیل قرار گرفتن طولانی تر در معرض عوارض جانبی چاقی بر سلامت این افراد، درمان جراحی بریاتریک در این افراد کمتر موثر خواهد بود.

دکتر Assarsson گفت: در اینجا ما نشان دادیم که اینگونه نیست و فکر می کنیم مهم است که این اطلاعات بدست افرادی که برای جراحی چاقی کاندید شده اند و همچنین متخصصان بهداشتی که بیماران چاق را درمان می کنند، برسد.

منبع:

Diabetes Care. doi.org/10.2337/dc19-1909.

https://www.news-medical.net/news/20200221/Bariatric-surgery-also-effective-for-individuals-with-early-onset-obesity.aspx